26 februari, 2012

HEMGJORDA DUMPLINGS.

Vi gjorde dumplings igår, eller Gyozas som jag tror att de heter då man först steker dem lite lätt innan de ångkokas. Det blev bara en sort i och med att det var första gången vi provade. Det här kommer absolut göras fler gånger. Receptet hämtade vi från boken Systrarna Eisenmans Mingelmat. Både bok och recept rekommenderas varmt!


Så här såg dagens lunch ut. 
Det blev några över från igår!

Och det var inte svårt. Det krångligaste momentet var alla ingredienser som skulle hackas ihop. Vi provade med färsfyllning. Nästa gång blir det räkor, eller kanske krabba. Eller varför inte båda? Nedan har ni receptet.


GOYZA MED FÄRSFYLLNING ca 24

24 gyozadegsplattor
1 st ägg

2 msk finhackat bambuskott
200 g fläskfärs
1 msk japansk soja
1 msk fisksås
1 st finhackad salladslök
2 tsk riven färsk ingefära
1 msk sesamfrön
1 msk finhackad färsk koriander
0.5 st morot, finhackad
1 st vitlöksklyfta, finhackad
0.5 tsk strösocker
1 st röd chili, urkärnad finhackad

Sås
4 msk japansk soja
2 msk risvinäger
Några droppar sesamolja
1 tsk sesamfrön

1. Hacka och blanda alla ingredienserna till fyllningen.
2. Blanda ingredienserna till såsen.
3. Pensla kanterna på plattorna med vatten. Lägg en klick fyllning i mitten på varje platta, ca 1 1/2 tsk. Vik sedan över degen till en trekant och gör små veck längst kanten så att det sluter tätt.
4. Hetta upp lite olja i en stekpanna. Stek några knyten åt gången, någon minut på varje sida till de får fin färg.
5. Häll pytte lite vatten i pannan så att det precis täcker botten. Lägg på lock och låt knytena ångkoka i cirka tre minuter. Kontrollera då och då för har man för mycket vatten i blir knytena kokta.
6. Servera direkt med såsen i en liten skål bredvid.


Vi serverade en asiatisk gurksallad till i stil med den här. Det recept vi använde finns i senaste numret av Damernas Värld.

Ps. Till minifolket fyllde vi några med tacokryddad färs. Succé! :)

12 kommentarer:

  1. Så kul att du provat det receptet! Jag har nämligen suttit och planerat för en asiatisk kväll med recept från den boken. Jag är även inne i en cravings period (likt den i höstas) där dumping är allt jag tänker på. Nästan. Fast egentligen är det den god sura dippsåsen som får det att vattnas i munnen. I veckan har jag ätit dumpnings tre gånger tror jag, haha. Det har dock varit av den köpta varianten. Jag har bilder på det så de kommer nog till veckan!

    Ha en riktigt fin söndag!

    SvaraRadera
  2. Mm.. så gott, skulle vara kul att testa nån dag! :-)

    SvaraRadera
  3. Mums! var precis vad jag tänkte när jag såg den här bilden på Pinterest. Och så var det du lagat! Gud, så gott. Fast jag är proppmätt blir jag ändå lite sugen på att hacka, steka och ånga.

    Jag har gjort med kräftor och pilgrimsmusslor, blir fantastiskt!

    Ingen aning hur ofta bakluckeloppisen är. Det var en tillfällighet att jag såg skyltar vid Hornstull. Lovar att meddela om jag ser nya skyltar. Och den stackars öde gallerian behöver all trafik den kan få. Det vara inne i garaget så man slapp gå utomhus.

    SvaraRadera
  4. Såg ju riktigt proffsigt ut! Man kanske skulle våga sig på att prova! Jag är en liten fegis i köket med nytt, jag har en väldigt hög tröskel. Tur att min man är tvärtom!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Har hört mycket om den där boken och månne tro om den kan finnas på bibioteket kanske så man kan bläddra lite i den. Låter supergott detta! Är jämnt sugen på asiatisk mat nuförtiden och detta kan jag tänka mig inte gör en besviken... SÅ tack för inspiration:) Fortsatt fin söndg.

    SvaraRadera
  6. Åh, du det där såg smarrigt ut. Vad kul att prova sådana rätter, jag är alldeles för lat för det ;).

    Mysig blogg du har! /Jennifer

    SvaraRadera
  7. ...och till det sörplande ni något fint grönt te, utgår jag ifrån ;)

    Jag älskar dumplings, kan sätta i mig hur många som helst och hur ofta som helst. Ska testa att göra själv också, dina blev ju jättefina!

    SvaraRadera
  8. Superfint:) Fina pics och fin blogg..jag önskar dig en skön vecka.
    LOVE maria på inredningsvis

    SvaraRadera
  9. Det där måste provas, är verkligen förtjust i Dumplings,
    dina ser så proffsiga ut!

    SvaraRadera
  10. Det ser väldigt gott ut, i helgen blir det till att göra dumplings. Tack för fin inspiration!

    SvaraRadera
  11. Kanon. Men var kommer ägget in i matchen?

    SvaraRadera