14 januari, 2012

LAKRITSKAKOR.

Provade att baka lakritskakor i dag. Recptet från Johan Bulow verkade så lovande. Men nja, det blev nog lite för mycket lakrits. Jag delar med mig av receptet här nedan och om ni provar det kan jag rekommendera att minska på mängden lakritsbitar. Kanske ta bort dem helt och bara använda pulvret samt öka mängden tranbär. Så att salt möter sött liksom. Jag experimenterar vidare!



Lakritskakor med tranbär. 
Ja, det är jag som mumsat på den översta...


LAKRITSKAKOR
(ca 25 st)

200 g vetemjöl
150 g smör
150 g råsocker
1 ägg
1/2 tsk bakpulver
15 g Lakritspulver (eller krossad Turkisk peppar)
15 stycken av ditt favorit lakrits (kan skippas)
70 g torkade tranbär

Blanda alla ingredienser i en skål. Lägg degen på bakplåtspapper och rulla den till en lång rulle. Lägg degrullen i frysen i 30 minuter till den är hård. Skär sedan rullen i 1 cm breda skivor och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Baka kakorna i 180 grader varm ugn (gärna varmlufts) i ca 8-10 minuter.


Recept; Johan Bulow

2 kommentarer:

  1. Låter spännande! Lakrits är ju gott i alla dess former... Tack för tipset!
    Ha en fin kväll!
    Kram Cecilia

    SvaraRadera
  2. Bilden är snygg, lakrits är gott men jag tror jag fattar problemet! Blir inga lakritskakor idag :)

    SvaraRadera